Til innholdet

Nye EU-regler skal gjøre godstransport mer miljøvennlig

Ett nøkkelforslag innebærer en oppdatering av direktivet om vekter og dimensjoner, som styrer lastebilstørrelse og vektgrenser i internasjonal veitransport.

I juli 2023 foreslo den europeiske parlamentskommisjonen å gjøre godstransport mer miljøvennlig. Forslaget "søker å fremme ytterligere bruk av utslippsfrie lastebiler ved å tillate disse å overstige de standardvektgrensene. Det tar også sikte på å klargjøre reglene for bruk av tyngre og lengre kjøretøy i transportoperasjoner mellom land der slike kjøretøy er tillatt."

Nordic Logistics Association (NLA) hilser støtten fra den europeiske parlamentet velkommen

Fortsatt fleksibilitet som tillater kjøretøy med høy kapasitet (HCV) å reise over grenser i samtykkende land ble ønsket velkommen av Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL og styreformann for NLA.

⁃ Dette er et betydelig skritt fremover og NLA hilser støtten fra den europeiske parlamentet velkommen. Å kjøre med tyngre, lengre og høyere kombinasjoner er den mest effektive måten for kommersiell veitransport å redusere drivstofforbruk, kutte utslipp og antall lastebiler på veien. HCV bidrar også til å lette den utbredte sjåførmangelen i Europa, samtidig som de gjør Europas veier tryggere ved å redusere antall kjøretøy på veien.

Mer bærekraftige kjøretøyvalg innenfor EU

Med det adresseres at, gjeldende forskrifter utilsiktet ulempes utslippsfrie HCV, som ofte er tyngre enn diesel-fyrte kjøretøy. En foreslått vektøkning på fire tonn og en akselvektøkning på ett tonn sikter mot å akselerere overgangen mot mer bærekraftige kjøretøyvalg innenfor EU.

Merkbart er denne tilleggsvekten atskilt fra selve vekten av utslippsfri teknologi, noe som tillater operatører å dra ytterligere fordel ettersom disse teknologiene blir lettere.

- Det nye forslaget om vekt og dimensjoner vil virkelig endre spillereglene for transportbransjen. Hos GSGroup ser vi frem til å hjelpe kundene våre gjennom denne overgangen. Å tillate tyngre vekter for utslippsfrie tunge kjøretøyer er en klar motivasjon, og det matcher vårt fokus på bærekraft og innovasjon i bransjen, sier Claus Frost Wrang, Business Unit Manger for FAT hos GSGroup.

Neste skritt

Samtaler mellom Rådet og EU-parlamentet er planlagt for juni 2024. Hvis direktivene blir godkjent, vil de kunne tre i kraft allerede fra 1. januar 2026.

 

Relaterte nyheter