Til innholdet

Orden og struktur internt sørger for bedre kommunikasjon og relasjon til kundene

Med 60 år i bransjen, er Mandal kjøleservice klar på hva som trengs for å lykkes

Bedriften som så dagens lys i 1962 har spesialisert seg på alt innen kjøl og frys, klimainstallasjoner og ventilasjon.

Siden den gang har mye skjedd, både innad og utenfor bedriften. Mandal Kjøleservice leverer løsninger til Agder-fylket, men dekker så å si hele Norge gjennom sine samarbeidspartnere. Mandal Kjøleservice har brukt mobil ordrehåndtering fra GSGroup siden 2012. Driftsleder John Selfors sier den digitale omstillingen har vært viktig for bedriften.

-  Med Handyman har vi fått kontroll på ordreflyten, og slipper nå frustrasjonen med å lete etter ordresedler i en bunke med papirer og ikke minst tyde de ansattes håndskrift, sier Selfors med et smil.

Tidligere måtte serviceteknikere levere og dokumentere alt på papir. Ordresedler og andre dokumenter måtte deretter skrives inn i systemet manuelt. Selfors sier Handyman har vokst med bedriften, og trekker særlig frem servicemodulen som viktig.

 - Servicemodulen gjør at vi har fått en fullstendig oversikt over kundeforholdet. Nå ligger alt av planlagte oppgaver i kalenderen, og det gjør at vi kan strukturere arbeidsdagen på en bedre måte. Vi har også god nytte av bildedokumentasjonen, for eksempel ved reklamasjoner.  Da er det enkelt å ta et bilde av den aktuelle anleggsdelen med serienummeret, som blir tilgjengelig for alle i systemet.

Raskere og mer effektivt

Selfors mener teknologien gjør det den bør gjøre, å supportere mennesker slik at hverdagen blir lettere.

- Før ble for eksempel avtaler administrert i et gigantisk excel-dokument. Alle kunder har forskjellige behov og ønsker for når og hvor ofte service skal utføres. Det sier seg selv at det krever mye å kjøre dette manuelt. Nå er systemet digitalisert og det er enkelt å holde styr på kommende, planlagte og utførte oppgaver, sier Selfors.

 Og med all informasjon, materiell og sjekklister inn i samme system går også faktureringsjobben raskere sier Selfors.

- Vi har helt klart blitt raskere til å sende ut fakturaen. Med hjelp av noen tastetrykk kan serviceteknikeren sende ordregrunnlag til godkjenning til de som sitter på kontoret. Handyman er syncet opp mot vårt økonomisystem, og går direkte til fakturering når den blir godkjent.

Handyman er blitt et av de viktigste verktøyene for håndverkere og serviceteknikere. Her får du fullstendig oversikt over planlagte hendelser, kan gi tilbud ute hos kunden, fakturere timer og mye mer - alt via telefon, PC eller nettbrett. Handyman lar deg blant annet dokumentere, oppdatere pågående og avsluttede oppgaver og vise rapporter - en sømløs digital kommunikasjon mellom de som sitter på kontoret og de som jobber ute. Løsningen er modulbasert og kan tilpasses bedriftens behov. Det er enkelt å legge til, eller endre moduler, for Handyman er ment for å vokse sammen med bedriften.

- Handyman har fungert veldig bra for oss. Det kommer fortløpende oppdateringer og informasjon og jeg synes GSGroup som leverandør har vært god. Det går rett og slett på skinner.

Selfors og resten av gjengen i Mandal Kjøleservice har store mål for den videre driften. De skal fortsette å gjøre det de er gode på, og de lar Handyman optimalisere og effektivisere arbeidsflyten.

- I 2022 fyller vi 60 år, og vi skal fortsette å være best på det vi driver med, sier Selfors.